Губил ли си багажа си някога? След като вероятно си плащаме, за да проверят нашия багаж в багажното отделение, в началото на полета, не всеки има късмета да се срещне с него при пристигането си. Чакането на лентата за багаж може да бъде много разочароващо, особено когато новата ти чанта се появява в плачевно състояние, или още по-лошото – не пристига изобщо.
Забавен багаж
Ако багажа ти се забави се опитай да не изпадаш в паника. Повечето самолетни компании имат начини да ги следят, и в крайна сметка около 99% се връщат на собствениците. Ако твоите куфари са прехвърлени за следващ полет, вероятно ще ги получиш в рамките на няколко часа. Ако обаче са изпратени до грешното летище, процедурата може да отнеме няколко дни. В такъв случай трябва да подадеш иск, като оставиш телефонен номер за връзка и адрес, на който да изпратят багажа ти.
Забравена чанта
Често се случва пътниците да забравят куфарите си, особено тези с покупки от летището. Според правилата трябва да минат 21 дни преди да обявиш багаж си за изгубен. Едва след този период можеш да предявиш иск за обезщетение. Повечето авиокомпании ще те помолят да направиш опис на съдържанието в чантата си и да приложиш касови бележки за всеки артикул в нея (пази касовите бележки!) Това се прави с цел правилно да се изчисли стойността на щетите.
Когато чантата ти бъде намерена, представител на авиокомпанията ще донесе загубения ти багаж до посочен от теб адрес. Много редки са случаите, в които ще трябва да се върнеш до летището, за да си го вземеш. Освен това, много от авиокомпаниите ще възстановят всички неочаквани разходи, причинени от забавяне или загуба на багаж.
Загубен багаж
Ако дадена авиокомпания изгуби багажа ти, веднага трябва да се свържеш с някой служител и да предявиш писмен иск за вреди(за загубен багаж). Това може да стане, както на летището, така и по пощата. Повечето самолетни компании имат дълъг списък от предмети, за които не носят отговорност. Това могат да бъдат бижута, пари, семейни и други ценности. Най-добре ще е ако изобщо не носиш подобни неща в себе си, а ако ти се наложи, по-добре да ги сложиш в сигурния ръчен багаж. Не забравяй, че авиокомпанията носи голяма отговорност за твоя багаж и бъди сигурен, че той ще бъде открит и доставен до вратата ти при първа възможност. В противен случай авиокомпанията ще бъде длъжна да възстанови стойността на всичките вещи в куфара.
Вещи и предмети, изгубени преди паспортния контрол
Не можеш да намериш чантата си още преди да си минал паспортен контрол? Поеми си въздух и отиди на някое от информационните гишета, които се намират в салоните за заминаващи и пристигащи. Там ще можеш да попълниш специален формуляр за изгубени вещи, в които да опишеш подробно всичко липсващо. Ако междувременно, загубеният багаж или други вещи са били открити от персонала на летището, ще бъдат съхранявани на бюро изгубени вещи.
Изгубени вещи и предмети извън паспортен контрол
Успя да загубиш ръчния си багаж или някоя от вашите покупки, след преминаването на паспортен контрол? Ако е така трябва да се свържеш с центъра за клиенти преди заминаването или след пристигане на летището, за което летиш.
Откраднати чанти
За да сведеш до минимум възможността чантата ти, да бъде открадната е необходимо щом слезете от самолета директно да се насочиш към лентата за багаж. Ако чантата ти изчезне, след като си напуснал района на багаж, вече нямаш работа с авиокомпанията, а с полицията.
Повечето крадци по летищата не взимат самите куфари, а само неща от тях. Това е хитър ход от тяхна страна, защото няма как да разбереш за случилото се, докато не се прибереш вкъщи или в хотела, в който си отседнал. Тогава вече е късно да пускаш жалба или да се надяваш, че откраднатите вещи ще ти бъдат върнати. Важно е да провериш чантите и куфарите си преди напускане на летището и ако нещо липсва да отидеш до офиса за получаване на багаж с попълнена жалба. Такива неща се случват често на летищата, от които летят повечето нискотарифни авиокомпании.
Повреден багаж
След като си стигнал до багажа си на лентата, незабавно трябва да провериз дали е “жив и здрав”. Констатирането на повредите става преди напускане на летището, като имаш предвид, че служителите на авиокомпанията ще искат лично да проверят чантата ти. Недей да храниш излишни надежди, защото повечето авиокомпании не носят отговорност за незначително износване и разкъсване на куфарите.
Дори в най-добрият случай за теб да има ограничение, то е 1000 евро. Практиката обаче показва, че такава сума рядко се изплаща. Пътническата застраховка не винаги е добър показател, когато става дума за повреден или загубен багаж.
От личен опит
През 2008 година пътувах от София към Белфаст, Северна Ирландия с полет на “Bulgaria air”. Тогава нямах голям опит в пътуването по летищата, всъщност това беше първото ми пътуване със самолет сама. Рано сутринта бях на летището и нетърпеливо чаках да дойде моят ред на check-in гишето. Когато най-накрая това се случи сложих багажа си на лентата, за да го измерят и да му сложат стикери. След това жената от гишето ми подаде бордната карта и ми пожела приятен път. До тук добре. Проблемите започнаха, когато пристигнах на летището в Белфаст и отидох да чакам безценния си багаж на лентата, но… той така и не се появи.
Не бях единствената, чиито багаж липсваше. Голяма част от пътниците на самолета също чакаха. Когато осъзнах, че багажът ми няма да се появи изобщо, отидох на гише информация и ги помолих за съдействие. Оказа се че от “Buglaria air” изобщо не са си направили труда да качат половината от куфарите, предназначени за полета. След това служителите ме помолиха да се успокоя, дадоха ми да попълвам някаква бланка и да описвам подробно багажа си. Написах имената, телефона, адреса на който отивам, както и подробно описание на това как изглежда куфара ми- цвета, заключен ли е или не, формата, материята и куп други неща.
Звънях всеки ден по няколко пъти на телефоните, които ми бяха дали от летището. Притеснявах се много, защото в куфара ми се намираха много неща, от които имах нужда след пристигането ми.
На третия ден вечерта куфарът ми пристигна непокътнат на посочения от мен адрес. От авиокомпанията се извиниха за неудобството и всичко приключи. Не мога да ви опиша радостта си, когато отворих куфара и видях нещата си, които вече бях прежалила.
По летищата се случват какви ли не неща, важното е да ги приемаш спокойно. Мисли за тези проблеми като трупане на опит, а не като трагедия. На всеки може да се случи късметът му да го остави от другата страна на паспортен контрол. Винаги гледай на нещата от веселата страна, все пак една такава случка може да е добър повод да се запознаеш с някой и да се посмеете с него. А пък и такива приключения не се забравят, едва ли искате да запомните пътуването си с лоши чувства 🙂
Ще се радвам, ако споделиш своя опит в коментарите под статията
- Ще се видим във Facebook - 1.03.2021
- Нова година, нов късмет, нов проект - 11.02.2021
- Ти да видиш! Какво не знаеш за Швейцария. - 20.12.2020
Австрийските авио линии ми забавиха багажа с повече от 24 часа,освен това когато си го получих куфара беше отварян и направо потрошен (неисползваем)
Писах мейл и получих обяснение че за липсващият ми багаж няма да се плати нищо защото те не носели отговорност,а за това че ми е счупен куфара,трябвало да го дам на поправка и там какви ли не глупости а той си е за боклука,а за забавянето нито дума,никакво обещетение?
И сега какво трябва да се набутвам още с телефони до какви ли не дестинации, за превод от БГ на английски за мейлите,и в крайна сметка какво ще излезе,ще пийна една студена вода.Повече никой от моето семейство и моите приятели,и познати няма да пътува с тази компания.
Наистина .. Понякога наистина не си струва да влагаме усилия и нерви в нещо, което така или иначе е вече изгубено.. Стотици чанти на ден биват забавени, подверени или изчезнали и това говори единствено за намаляване на качеството на обслужването на авиокомпаниите.. И ето ..само заради един служител, които е посмял да разбие твоя куфар, компанията ще изгуби много клиенти.
Iskam da kaja na vsichki hora koito patyvat s rayner da se pazqt che na mene mi izchezna bagaja I oshte nishto ne se, znae s nego kakvo e stanalo nikoi nemi kazva nishto za nego ako nqkoi znae kak moga da zema obezshtetenie za tova neshto da mi pishe na abv.banata11@abv.bg blagodarq mnogo.
На мен също ми се загуби куфара вече четвърти ден няма информация, че е намерен. Пътувах с еър Франс, обслужвана от Бг еър по маршрута София-Париж-Солт Лейк Сити-Албакърки.Предполагам, че не е натоварен за самолета за СЛС, защото го чаках на лентата и не го открих. В Албакърки се обадих на служител, подадох рапорт с адрес за доставка и описание на куфара. И сега чакам…