Бали е безспорно скутер-ориентирана дестинация и това наистина е най-лесният начин да се пътува из острова на кратки (понякога и не толкова) разстояния. Ако ме питаш дали го препоръчвам като начин на придвижване обаче, ще се замисля какво да отговоря… Скутерите са много опасни, но в същото време без тях си като с вързани крака. Ние все пак решихме да рискуваме, въпреки всички рискове. Ти ще посмееш ли?
Недостатъците
Много е опасно! Дори не знам как успяхме да се върнем без нито един инцидент. Не се спомням да съм се запознала с някой в Бали (а срещнахме доста хора), който да не ми е разказал история как си е счупил я крак, я ръка или е паднал и си е свалил кожата от половината тяло. Все пак всички карат по шорти и това е често срещана гледка.
Движението в Бали е ляво (обратно на нашето), което също е доста объркващо. Освен това правила не съществуват, а ко има такива не се спазват изобщо. Въобще, цялата какафония на пътя е много изморителна и натоварваща. През някои от дните по време на приключението ни в Бали се наложи да караме скутера по 4-5 часа на ден. Да, из аз си мислих че е забавно, но ми дойде малко в повече. Изморително е не само за шофьора, но и за пасажера зад него, защото седалката е малка (за големи хора като нас), раницата тежи, вратът се схваща и други подобни.
Предимствата
Без скутер си загубен. Остров Бали изобщо не е пригоден за пешеходци. И тук, както и в Дубай пешеходците нямат никакви права. Дори да намериш тротоар, не трябва да спираш да се оглеждаш, защото мотористите обичат да минават по него, заради задръстванията.
Колко струва наема на скутер на остров Бали?
Можеш да наемеш скутер почти навсякъде за около 600 000 рупии на месец (80 BGN) или около 50 000 рупии на ден (4 BGN). Каските са включени в цената и обикновено не се изискват специални документи или депозит, само шофьорска книжка.
Цената на горивото в Бали е много ниска. Пълен резервоар за 20000 рупии, 2,50 лева
Ако не успееш да намериш бензиностанция и закъсаш някъде по пътя, почти във всеки един магазин може да си купиш литър бензин. Струва 10000 рупии – 1.80 лева
Ако се чувстваш по-комфортно при шофиране на кола, можеш да наемеш някоя, но най-вероятно ще прекараш много повече време в движение. Скутерите могат да криволичат през колите и да се поберат в тесни пространства. Също така, колите са по-трудни за паркиране, докато скутера можеш да оставиш почти навсякъде. Нямам опит с наемането на кола и нямам идея как стоят нещата там, но шофирането ми се струваше невъзможно. Улиците са малки, движението е лудница и ако наемаш кола, по-добре да е със шофьор.
Какво става ако спукам гума, счупя скутера или загубя каската?
Само без паника, на мен за два дни ми се случиха и трите неща. Много се ядосвах, а моят приятел, който живее там от известно време, не спираше да повтаря: “Спокойно бе Анчи…това е Бали”. И така…, гумата дойде да я смени човек на място за около 10 лева. За каската, която ни откраднаха платихме 20 лева, а за счупения фар 40. Такива неща се случват постоянно в Бали, за това си приготви едни стотина лева от бюджета. И само спокойно, това е Бали. 🙂
Какво да очаквам?
Не се изненадвай ако видиш 4-ма души на един мотор или двойка индонезийци с кошници с кокоси на главите и малко бебе по между им. Хората там носят всичко на скутерите си, деца, кучета, климатици, дивани… След две седмици в Бали вече ми се струва че мога да пренеса всичкия багаж от квартирата си само с помощта на скутер. Е не, няма да пробвам.
Една от вечерите, докато се прибирахме от един бар се случи нещо много страшно, за което искам да те предупредя. Ето какво се стана… Беше около два три през нощта, когато се возихме със скутера обратно към квартирата. Юрий караше, а аз навигирах с телефона зад него. Почти нямаше движение по улиците, има няма 3-4 скутера. Изведнъж, както весело и безгрижно се прибирахме усетих, че някой дърпа телефона от ръката ми, докато гледам картата. Дръпнах го обратно… Вдигнах поглед и видях как една ръка удря Юрий по рамото и се опитва да ни избута от пътя. За щастие, нито телефона успяха да вземат, нито пък да ни съборят. Побесняхме и започнахме да гоним… Отказахме се бързо, защото преценихме, че тези хора са родени на скутерите и ако нещо се случи със сигурност ще сме от губещата страна.
След като по-късно споделихме случката с няколко приятели се оказа, че това е доста честа практика в Бали. Едното от момичетата останало без телефон по същия начин, а трима руснака ( по различно време) се събудили, кой на плажа , кой в болница, след като били избутани от скутерите и ограбени. Подобни инциденти се случват по туристическите места ( Кута, Нуса Дуа, Чангу и т.н) и в мюсюлмански райони.
За това, моето правило номер едно за шофиране в Бали е “Очаквай неочакваното!”
А какво става когато завали?
Слагаш дъждобрана и продължаваш. 🙂 За това задължително си купи един, когато стигнеш.
А пък ако го забравиш не се ядосвай. Наслаждавай на дъжда докато се прибираш. Така или иначе ще вали, поне да е весело.
Още в Бали направих кратък списък със съвети за шофиране, за тези от вас, които са решили да обиколят острова на скутер. Записвах си ги в телефона, докато се возих на скутера.
13 Златни правила за шофиране на скутер на остров Бали
- Не си гледай телефона докато караш или се возиш. А ако решиш да го правиш го дръж много, ама много здраво. Има много дупки и като нищо ще го изпуснеш, а и сигурно по-горе си прочел как се опитаха да ми го дръпнат от ръката в движение.
- Слушай! Огледалата имат слепи зони и при изпреварване може да не забележиш как някой профучава покрай теб.
- Не се отпускайте! Постоянно нещо се случва наоколо, обстановката е много натоварена. Пясък по завоите, кучета, пресичащи възрастни хора, бягащи деца, неправилно изпреварващи коли, кокошки,, маймуни, зайци, боклук, въобще всичко.
- Не изпреварвай от ляво. Може да има спрени коли или някое от горе изброените и да попаднеш под гумите на някой камион
- Не карай по-бързо от местните. Въпреки, че голяма част от туристите го правят.
- Местните забравят мигачите си включени или забравят да ги включат изобщо. За това не се доверявай много на сигналите, които дават.
- Гледай стоповете на колите и скутерите пред теб.
- Спазвай дистанция не само напред – назад а и в ляво – дясно.
- Карай в права линия.
- Помни че никой не се опитва да те убие, дори и да изглежда така.
- Карай с каска със слюда и слънчеви очила
- Не забравяй винаги да носиш шофьорската си книжка, защото е много вероятно да те спрат полицай и да ти я поискат. И не че е проблем. Няколко хиляди рупии рушвет и няма да имаш проблеми.
- Дръж дъждобран под седалката, защото има внезапни проливни дъждове.
- Шофирай колкото се може по-малко. По този начин има много по-голяма вероятност да се прибереш жив и здрав в България.
- Ще се видим във Facebook - 1.03.2021
- Нова година, нов късмет, нов проект - 11.02.2021
- Ти да видиш! Какво не знаеш за Швейцария. - 20.12.2020
Здравей, Адриана. Благодаря ти за прекрасния…как да го нарека? Звучи като пътепис в стил Алеко : ), само дето информацията е по-сгъстена. Така се смях докато го четох. Искам да посетя Бали, с приятел, но и двамата не бихме карали вляво на движението, така, че търсех информация за да реша екскурзия ли да бъде (с ТО) или самостоятелно пътуване. Каквото и да решим, ще бъде и благодарение на информацията в твоя блог.
Опс…говоря ти на “ти”?! Рядко го правя с непознати, освен, ако ги почувствам много близки : )
Още веднъж благодаря и Щастлива Нова Година на теб и на всички, които обичаш! Поздрави от Русе и от Боденското езеро, където живея…е, не живея точно в езерото, макар, че в района има и наколни жилища… : ))))