Фабриката на Ферари в Италия

От самото начало на разходката ни във фабриката на Ферари се почувствах специална. Оказа се, че далеч не всеки може да надникне и да види отблизо производствения процес на едни от най-скъпите автомобили в света. Право да се разходят из коридорите на фабрика имат единствено бъдещите собственици на Ферари и хората, чиято работа е свързана с производството, рекламата, продажбата или са партньори на марката, и ние, победителите в “Най-вълнуващото пътуване”.  В тази статия съм събрала пикантни подробности и интересни снимки от лъскавата кухня на Ферари. 

Фабриката на Ферари в ИталияФабриката на Ферари започва работа през 47-ма година, когато е конструирана и първия автомобил на марката. Производственият център е разположен в Маранело, северна Италия, на около час път с кола от Болоня. Маранело е съвсем малко селце, което е възникнало и все още функционира, благодарение на фабриката, защото 80 % от хората, които живеят там, работят за Ферари. На територията му има няколко хотела, но не препоръчвам да отсядате там защото няма какво да се прави ,изобщо. По-добре е да отседнете в Болоня.

* Снимането във фабриката беше строго забранено, за това всички снимки на производствения процес са взети назаем от различни сайтове, упоменати под всяка една. Снимките от музея са си мои.

Първите неща, които ми направиха впечатление, щом прекрачих прага на фабриката на Ферари бяха чистотата и зеленината на индустриалните помещения. Наистина, навсякъде измежду работните места на механиците имаше засадени дръвчета и храсти, които коренно променяха обстановката и създаваха доста приятна атмосфера.
Фабриката на Ферари в Италия

Снимка: designboom.com – http://bit.ly/1bB07N3

В производствения център на Ферари работят общо 3000 души от 30 държави, от които 80% мъже и 20% жени, повечето от които видях да работят в частта, където се изработват дамаските. Там всичко се прави ръчно и е необходима женска ръка и прецизност. Много странен ми се стори факта, че работниците на обикновени позиции във фабриката на Ферари получават около 1200 евро на месец твърда заплата. Не знам дали е истина, но водачът, които ни развеждаше из кридорите, беше категоричен. Още не мога да повярвам. Вие какво мислите, възможно ли е?

Първата сграда, която посетихме (The assembled building) беше мястото, където се изработват и тестват различните видове двигатели – 8 и 12 цилиндрови. В тази част от фабриката на Ферари производството продължава 24 часа в денонощието, като хората работят на три смени. В края на всяка смяна механиците подписват протоколи, в които отбелязват, че именно те са сглобили дадените елементите от крайния продукт. По този начин винаги се знае кой и кога е сглобил елементите.

Фабриката на Ферари в Италия

Снимка: designboom.com – http://bit.ly/1bB07N3

В следващата зала, където се сглобяваха самите автомобили с марка Ферари, се работеше само на една смяна. В залата има 50 бази (работни позиции), където се извършват различни етапи от сглобяването. На всяка една работят по няколко души. Служителите разменят местата си през период от около 6 месеца след  преминаване на специално обучение.

Фабриката на Ферари в Италия

Снимка: autoevolution.com http://bit.ly/1zV4yHQ

Едно Ферари се сглобява за три дни, като 80%  от работата се извършва ръчно, а останалото с помощта на роботи. Поставянето на стъклата, например е изцяло роботизирано, защото е необходима изключителна прецизност.

Фабриката на Ферари в Италия

Снимка: daveyoder.photoshelter.com – http://bit.ly/1z1u1Eu

Всеки ден във фабриката на Ферари се произвеждат по 32 автомобила – 25 бр. с 8 цилиндрови двигатели, шест коли с по 12 и една специална.  Бяхме там сутринта в 10:30 и вече бяха сглобили 8 (много по-бързо от колкото си мислих.) За една година Ферари произвежда около 7000 автомобила.

Фабриката на Ферари в Италия

Снимка: http://bit.ly/1GpK3rz

Хората които сглобяват колите имат информация за изискванията на купувача от самото начало. Специални предпочирания за цветовете и материалите, дали е левичар, дали ще кара с десен или ляв волан и др.
В музея, а и на производствената линия имаше такива шантави модели, че само вървях измежду тях и се опитвах да си представя как ли изглеждат собствениците им. Имаше наистина налудничави модели – спортни, малки, големи, с дънкови детайли по таблото, глинени елементи от вън, комбинацията златно с розово, леопардови принтове и какви ли не още изгъзици.
Фабриката на Ферари в ИталияФабриката на Ферари в Италия
Автомобилът на снимката по-долу е прототип. Точките служат за защита срещу копиране на модела преди да бъде произведен. Когато се заснеме с фотоапарат, точките пречат да бъде определена точната форма на колата.  Някои хора предпочитат прототипите пред завършените модели, за личните си колекции.
Фабриката на Ферари в Италия
Ако решите да си поръчате персонализирано Ферари, ще трябва да почакате около 12 месеца преди да се качите в него. Всъщност, цялото производство на едно Ферари, от изработката на детайлите до крайния продукт трае 4 месеца, но списъка с чакащи е доста дълъг. Може да изберете не само цветовете и материалите на детайлите, но и формата на самата кола, чрез сглобяване на елементи от различни модели. Това обаче допълните оскъпява производството.
Фабриката на Ферари в Италия
Музеят на Ферари е отворен за посетители 11 месеца в годината, освен през Август, който е почивен месец и за фабриката. В него са изложени много и най-различни модели, някои от които може да разгледате в следващата галерия. Входът за музея на Ферари струва 15 евро, като има намаления за студенти, деца и пенсионери. Повече информация на сайта на музея – http://museomaranello.ferrari.com/

На мен най-много ми допадна новия четириместен модел на Ферари. Какво ще кажете? Не ви ли напомня поне малко на “Тесла”?
Фабриката на Ферари в Италия
Освен във фабриката и музея на Ферари имахме възможността да надникнем и в халетата, където се съхраняваха притежанията на колекционери от цял свят. Голяма част от колите, участвали по състезания на Формула едно бяха там. До тогава не знаех, че автомобилите, с които се състезават, всъщност са за еднократна употреба и след състезанията се предлагат за продажба на подбрани клиенти. В този ред на мисли, най-скъпото Ферари, а и най-скъпата кола в света, е било собственост на Шумахер, продадено за 2.9 милионна евро.
Намери ме в